%AM, %02 %024 %2020 %01:%aug

REHACO

VAN EGA-HANDICAP NAAR WHS-HANDICAP

In Nederland worden de handicaps van alle golfspelers berekend met het handicapsysteem van de European Golf Association (EGA).

In 2021 wordt in Nederland het World Handicap System (WHS) ingevoerd.

Waarom wordt er een nieuw handicap systeem ingevoerd?

De R&A en de USGA hebben er voor gezorgd dat de regels voor het golfspel voor iedereen hetzelfde zijn geworden. Maar er waren wereldwijd wel zes verschillende handicapsystemen in gebruik die elk op een verschillende wijze de handicap van spelers berekenden.

De NGF zet zich vol in op het promoten van het nieuwe handicapsysteem. Het actief werken aan het verbeteren van het spelniveau en de handicap leidt tot meer plezier  in de golfsport. En niet onbelangrijk, waar je ook speelt op deze wereld, het systeem is overal hetzelfde.

De handicap van een speler wordt in de toekomst bepaald door het gemiddelde te berekenen van de beste 8 dagresultaten van de laatste 20 ronden.

De stabiliteit van een handicap in het WHS wordt ontleend aan het hebben van 20 scores. Dus is het raadzaam zoveel mogelijk scores in te leveren.

Het zou te ver voeren het hele systeem hier uit te leggen, omdat de NGF alles over het WHS op hun site heeft staan.

www.ngf.nl/whs

Op deze NGF site wordt uitgebreid uitgelegd hoe het Wereld Handicap System werkt. Je vindt hier:

een korte tekst voor golfers: Word/pdf.

een uitgebreide tekst voor golfers: Word/pdf.

Antwoorden op vragen die gesteld zijn over het WHS.

En vergeet niet naar de Video’s te kijken die het een en ander verduidelijken.

Een geruststelling: maak je geen zorgen over het ingewikkelde rekenwerk. Dat doet de computer voor je. Het enige wat jij moet doen is scores inleveren die er voor zorgen dat je een gepaste handicap hebt.

Marguerite Berendsen

juli, 2020